This review was originally published on Loading.se.

This review was part of a two-part review with my colleague Oscar Westerholm, but since Oscar’s part obviously isn’t my property, only my part will be published here. You can read the full review at the link above.

“Det är för bedrövligt! Usch!”

SKULL AND BONES

PS5 (testat), XBOX SERIES X S, PC

Recensent: Alexander Rehnman

Minns ni när jag skrev nedanstående?

Minns ni Duke Nukem Forever, som tog fjorton år från utannonsering till släpp och sedan lanserades till ett rungande “meh”?

Jag tror Suicide Squad: Kill the Justice League kan vara 2020-talets motsvarighet.

Nu, ett par veckor senare, funderar jag på om det inte hade varit bättre att spara den här utmärkelsen till Skull and Bones. Det är knappt att jag kan förstå hur sjutton historien om Skull and Bones hamnade här, även om varningsflaggorna fanns sedan långt tillbaka.

Historien om Skull and Bones börjar redan 2013. Under hösten det året lanserades Assassin’s Creed IV: Black Flag, där det klassiska Assassin’s Creed-upplägget gavs en ny dimension genom att låta spelaren axla rollen som piratkaptenen Edward Kenway och ägna sig åt sjöröveri utöver lönnmördande. Förutom att vara ett riktigt bra Assassin’s Creed var Black Flag även ett bra piratspel. Efter att jag spelat det för första gången kände jag att man skulle kunna använda det som grund för ett renodlat piratspel, som inte nödvändigtvis behövde vara ett Assassin’s Creed-spel.

Någonstans här tror jag ett finger på en aptass kröktes.

Ubisoft började planera en expansion som skulle lägga till ett flerspelarläge, vilket växte till att bli ett fristående onlinespel med namnet Black Flag Infinite, innan de bestämde sig för att helt kapa banden till Assassin’s Creed och släppa det under namnet Skull and Bones.

Skull and Bones utannonserades officiellt 2017, med planerad lansering sent 2018. Under 2018 sköts spelet sedan upp till 2019. Och sedan till 2020. Redan i oktober 2019 sade Ubisofts VD Yves Guillemot att spelet skulle skjutas upp till räkenskapsåret 2021/2022. Under 2020 framkom det att Ubisoft hade en “ny vision” för spelet och i maj 2021 sköts det upp till räkenskapsåret 2022/2023. Efter det följde en ny serie planerade lanseringsdatum: 8 november 2022, 9 mars 2023 och till sist 16 februari 2024.

Som om de konstanta förseningarna inte vore nog led utvecklingen även av andra problem – spelet bytte riktning flera gånger under utvecklingens gång och flyttades från Karibien till en fiktiv miljö och därefter till Indiska oceanen, där den färdiga produkten utspelar sig. Även spelmekaniken omarbetades flera gånger, innan vi till sist kom hit.

Nu har jag bara en fråga: Hur kunde det gå så fel?

Det Skull and Bones jag har spelat känns inte alls som resultatet av ett ambitiöst storskaligt projekt, eller ett “AAAA-spel”, som Ubisoft själva har benämnt det. Det känns snarare som någon slags Early Access-version av vad som skulle kunna bli ett lovande piratspel, och är det det man kan prestera efter tio år måste något ha gått fruktansvärt fel.

Redan under spelets första minuter börjar bristerna uppenbara sig. När jag ska få skapa min karaktär visar det sig, utöver att det finns oväntat få anpassningsalternativ, att det bara går att se min karaktärs huvud och axlar, och att det inte går att zooma ut eller vrida kameran. Med andra ord går det till exempel inte att kolla hur en viss frisyr ser ut bakifrån – eller för den delen hur ens karaktärs kroppstyp ser ut när man valt en av de fyra möjliga, förrän karaktärsskapandet är avslutat. Det går förvisso att göra om sin karaktär senare om man inte är nöjd, men det här är något utvecklarna borde ha tänkt på från början.

Vad gäller själva spelmekaniken är den… okej. Det känns som en nedbantad version av Assassin’s Creed IV: Black Flag (jag vet att även andra Assassin’s Creed har skepp och sjöslag, men Black Flag var det sista jag spelade), mer eller mindre. Seglandet är bekant och känns okej, och likaså skjutandet med kanonerna. Det är ungefär vad man hade kunnat vänta sig. Tyvärr är det väldigt mycket som saknas runtomkring.

När jag tänker på piratberättelser tänker jag inte bara på spännande sjöslag, utan även våldsamma bordningar och kapningar av skepp, där det blir intensiva strider mellan olika pirater, eller mellan pirater och statliga sjömän. Intensiva dueller med sablar och pistoler. Våghalsiga eskapader där den tappra piratkaptenen lyckas fly sin avrättning i sista stund och skjuta startskottet för en revolution där lokalbefolkningen reser sig och kör bort den förtryckande kolonialmakten.

Inget sådant finns i Skull and Bones. Nej, jag skojar inte. Trots att du ibland får styra din piratkapten på land går dessa sekvenser mest ut på att gräva upp nedgrävda skattkistor, prata med NPC:er för att köpa varor och utrustning eller tacka ja till generiska dussinuppdrag av typen “sänk tre franska handelsskepp” eller “återvänd hit med femton plankor”.

Besvikelsen är enorm första gången jag ser en knappikon som talar om att jag kan låta min besättning borda ett fiendeskepp efter att ha beskjutit det, och jag väntar mig en spännande actionscen. De fighterna kunde ju vara riktigt roliga i Black Flag, där man for runt med sitt svärd och sina pistoler och dräpte brittiska rödrockar på löpande band för att plundra deras skepp. Istället får jag bara se en liten animation som visar hur besättningen kastar änterhakar mot fiendens skepp, sen kommer texten “Boarding Complete” upp med en lista på vilket byte jag fått.

Det känns som att Skull and Bones är hälften av det spel det skulle kunna vara, för medan segling och sjöslag förvisso är enormt viktiga aspekter av sjöröveri tycker jag fäktning och dramatiska eskapader till fots är minst lika viktiga, och det är så fruktansvärt tråkigt att det saknas här.

Lägg därtill på att spelets så kallade kampanj består, åtminstone så långt jag orkade, av samma generiska mängduppdrag som de uppdrag man plockar upp från anslagstavlor i olika hamnar, fast med lite NPC-prat däremellan, att grafiken är okej men inte mer, att menyerna är ganska fula och att mycket känns väldigt generiskt så blir det sammanlagda intrycket att spelet känns ofärdigt.

Hade det här varit en alfaversion av Skull and Bones som släppts typ 2018 hade jag haft större förståelse och tålamod, och ett hopp om att spelet skulle kunna bli bra i framtiden. Nu är jag mest förbluffad att det här är resultatet av tio års arbete; Ett ganska generiskt spel som inte är särskilt kul i längden och känns som en skugga av det spel det skulle kunna vara. Kanske blir spelet roligare när man kommer in i det mer, men jag har verkligen ingen lust att lägga mer tid på Skull and Bones när det finns så många andra bättre spel på marknaden.

Vill man ha spännande piratäventyr rekommenderar jag hellre att man spelar Skull and Bones föregångare Assassin’s Creed IV: Black Flag och vill man sjöröva i goda vänners lag och tampas med andra spelare rekommenderar jag hellre Sea of Thieves. Kaoset som uppstår när man tillsammans bemannar ett piratskepp och försöker samordna navigation och kanonskytte är långt mycket roligare än något Skull and Bones har att erbjuda – för att inte tala om spänningen i att försöka lappa ihop skrovet medan man fäktar ner landkrabbor, luspudlar och oduglingar som bordar skeppet för att försöka lägga beslag på ens hederligen stulna skatter.

Vi får se om Ubisoft kanske lyckas vända skutan och göra Skull and Bones till det spel det har potential att vara i framtiden, men jag tvivlar. Om det inte blev bättre än så här efter tio år har jag svårt att tro att det skulle bli det i framtiden. Det är långt från det sämsta spel jag har spelat, men jag känner absolut inget sug att spela mer av det, och jag är oerhört besviken efter att ha väntat sedan 2017 med ett hopp om att spelet skulle bli bra, som gradvis sjönk och nu har grusats helt.

När jag tänkte tillbaka på hela härvan och det mediokra slutresultatet ville jag först citera Skrotnisse-skurken Ture Björkman: “Det är för bedrövligt! Usch!”

Men eftersom det trots allt är ett sjörövarspel tycker jag att en variant av en känd sjömansvisa passar bättre:

Vad ska vi göra om spelet suger?

Vad ska vi göra om spelet suger?

Vad ska vi göra om spelet suger?

Spela något annat!

Åh nej, det är bedrövligt

Åh nej, det är bedrövligt

Åh nej, det är bedrövligt

Spela något annat!